Pavel Vildomec

Stane se Kájínek tváří nového projektu Vězeňské služby?

10. 06. 2016 13:04:41
"Na farmářských trzích pod plzeňskou katedrálou sv. Bartoloměje rozložil stánek nový prodejce, Včelařská farma Věznice Bory. Zákazníci nesměle přistupují k pultu, kde obsluhuje usměvavý vězeň."

A není to jen tak nějaký stánek. Už z dálky vás zaujme jeho výzdoba, která vtipně zve zákazníky k nákupu medu. Marketing je z dílny Vězeňské Služby ČR. Jejich zodpovědný pracovník / nepřál si být jmenován / nám v krátkosti popsal nový projekt Vězeňské služby pod názvem - "Chov včel a sadovnictví ve vězeňských zařízení".

Prodejní stánky vězeňských trhovců mají stejný design pro všechny věznice v ČR, které se do projektu přihlásily. "Lidé vždy ocení čerstvé regionální výrobky, vysvětluje nejmenovaný pracovník." U každého stánku je instalovaný poutač v životní velikosti, kde vás zvou k nákupu slavné osobnosti, které danou věznici proslavili a ona je. Na plzeňském farmářském trhu u stánku Věznice Bory se na vás usmívá Václav Havel se sklenicí lesního medu v ruce. Věznice Mírov, která se do projektu zapojí příští rok, jedná s Kájínkem o jeho souhlas stát se tváří jejich stánku. Kájínek svůj souhlas ale podmiňuje tím, že chce být tím stánkařem osobně. Pokud by to prošlo, tak Včelařská farma Věznice Mírov zvažuje pro obrovský zájem samostatný a uzavřený trh na prostranství před chrámem Navštívení Panny Marie na Svatém Kopečku u Olomouce. Jen se neví ke komu se budou příchozí poutnice ten den modlit.

Ale zpět k projektu, který má cílit zejména na vězně, kteří nezvládají dodržovat každodenní pracovní režim a nechtějí respektovat autority. Podle odborníků má tato práce kladný vliv na psychiku a snižuje agresivitu vězňů. Využili jsme přítomnosti našeho stále usměvavého stánkaře na plzeńském náměstí, s monitorovacím náramkem upevněným kolem potetovaného kotníku, abychom se ho zeptali na jeho zkušenosti vězeňského včelaře. Pan včelař byl ochotný se představit, ale prý nesmí. Když si přítomný pracovník vězeňské služby odskočil vedle k bio jogurtům, tak se konečně rozpovídal:

"Pořád nám jen mažou med kolem huby. Že prej budeme mít volnost jako ty včeličky a hodí se nám ta zkušenost až nás pustěj z lapáku. Zatím si večer na cele vytahujeme žihadla a máme každou chvíli voteklou hubu, protože je málo těch kukel. Někdy se ty včely chovají jak urvané ze řetězu. Už mě tak serou, že mám fakt chuť někoho sejmout. Teď tady už tři hodiny stojím jako idiot, mám nařízeno se usmívat a lidi se mě ptají jak to prej od nás chutná. Taky bych to rád věděl, ale to mi nesmíme." Vězeňský včelař prozradil, že mu vychovatel doporučuje, aby se věnovat včelaření i po skončení trestu, že ho to slušně uživí a pomůže zařadit zpět do společnosti.

"Říkají mi, že budu pánem svého času a nebudu mít žádnýho šéfa. Ale to já mám tam venku přece vždycky, jen musím někdy chodit na pracák a na tu jejich sociálku. Vychouš taky povídal, že mi do začátku stačí tak 35 včelstev a můžu to rozject. To se mu to říká, ale kde já je vemu. I když... počkej... možná bych věděl kde je vzít. Ale to si vole nepiš."

PS: Snad se alespoň včelám povede snížit recidivitu v našich věznicích.-)

Pavel Vildomec

Autor: Pavel Vildomec | karma: 15.26 | přečteno: 690 ×
Poslední články autora